W infrastrukturze drogowej są miejsca, gdzie konieczne jest nałożenie fizycznego ogranicznika prędkości. Taką funkcję pełną progi zwalniające, które są coraz częściej spotykane na polskich drogach. Gdzie można zamontować próg zwalniający i jak zrobić to legalnie? Sprawdź!
Czym jest próg zwalniający? Definicja
Próg zwalniający to urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, które stosuje się w celu fizycznego ograniczenia prędkości pojazdów poruszających się po wybranych odcinkach dróg. Takie elementy infrastruktury drogowej pojawiają się najczęściej w obrębie:
- stref zamieszkania,
- stref ograniczonej prędkości,
- szkół i przedszkoli,
- szpitali.
Fizyczny próg zwalniający często stosują też wspólnoty mieszkaniowe lub zarządcy terenu w celu ograniczenia szybkości pojazdów poruszających się po terenie osiedla mieszkalnego lub parkingu.
Dokładną definicję progu zwalniającego można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach.[1]
To urządzenia do fizycznego ograniczenia prędkości pojazdów samochodowych przeznaczone do montowania wyłącznie na odcinkach dróg, gdzie skuteczność standardowych znaków drogowych jest niewystarczająca.
Certyfikowany próg zwalniający D5 kupisz na stronie sklepu internetowego ze znakami drogowymi i oznaczeniami jezdni.
Montaż progów zwalniających – gdzie można to zrobić?
Zgodnie z przepisami progi zwalniające można zamontować w strefach ograniczonej prędkości do 30 km/h, a także na terenie osiedli mieszkaniowych lub na parkingach. Z racji, że próg zwalniający może uszkodzić samochód, który nadjedzie z nadmierną prędkością, zarządcy dróg są zobowiązani do odpowiedniego oznakowania miejsca montaż urządzenia spowalniającego.
Do tego można użyć znaku A-11a, który informuje kierujących o fizycznym spowalniaczu samochodów. W miejscach infrastruktury drogowej z ograniczeniem prędkości znakiem B-33 konieczne jest wskazanie odległości do progu zwalniającego poprzez montaż znaku A-11a z tabliczką T1.
Na parkingach, gdzie obowiązuje spore ograniczenie prędkości zarządcy mogą stosować progi podrzutowe. Aby je kupić, wystarczy wejść na stronę sklepu online z oznakowaniem dróg: https://znakidrogowe24.pl/pl/c/Progi-podrzutowe/712.
Gdzie nie można montować progów zwalniających?
Aktualne przepisy zabraniają montażu progów zwalniających na jezdniach, gdzie kierujący mogliby najechać na element z nadmierną prędkością. W celu zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego stosuje się dodatkowe elementy spowalniające, np. kwietniki, wysepki, elementy zmieniające tor jazdy.
W Polsce niedopuszczalny jest montaż progu zwalniającego na drogach:
- krajowych i wojewódzkich,
- miejskich drogach ekspresowych,
- ulicach głównych,
- drogach i ulicach przeznaczonych dla służb ratunkowych,
- na innych jezdniach niż powierzchnie bitumiczne,
- na łukach dróg.
Warto dodać, że montaż progu zwalniającego nie może mieć miejsca dalej niż 60 m od linii zatrzymania przy znaku B-20 i B-32 lub 40 m od skrzyżowania dróg.
[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001314/O/D20151314.pdf