O obniżce podatków możemy tylko pomarzyć tak samo jak o niższych kosztach zatrudniania. Gdzie w takim razie szukać oszczędności w firmie?
Obecne czasy to nie jest łatwy okres dla przedsiębiorców. Dużo mówi się o rosnących opłatach związanych z prowadzeniem firmy. Koszty rosną nie tylko w wyniku wyższych podatków, ale także wzrostu wynagrodzeń czy opłat stałych za biuro, śmieci czy prąd. Efekt jest taki, że każdy chce podwyższać koszty swoich usług, ale nie każdy odbiorca naszych usług się na to zgodzi. Jak w takim razie najskuteczniej szukać oszczędności w firmie?
Za co możemy płacić mniej bez wpływu na jakość usług?
Cięcie kosztów w większości przypadków spotyka się z utratą jakości lub ilość dobra jakie otrzymywaliśmy. Jest jednak grupa produktów i usług, w której niższa cena zakupu absolutnie nie musi oznaczać utraty jakości. Do jednej z nich należy zakup prądu i gazu czy usługi telekomunikacyjne. W ich przypadku zawsze będziemy mieli usługę dokładnie tej samej jakości, która może być tańsza lub droższa. Jeśli piszemy o prądzie to napiszmy parę słów na temat fotowoltaiki. Będą właścicielem punktu usługowego lub handlowego powinniśmy mocno zastanowić się nad ew. możliwościami jakie daje nam ten rodzaj inwestycji. Co ciekawe wcale nie musi on się wiązać z dużym wydatkiem ponieważ możemy wybrać opcję finansowania bez wkładu własnego. Chcąc poznać szczegóły wystarczy, że skorzystamy z narzędzia typu fotowoltaika kalkulator, za pomocą którego będziemy mogli poznać wiele opcji finansowania, a także podstawowe aspekty techniczne dzięki którym poznamy szacunkowe koszty, które mogą być niższe niż obecny rachunek za prąd.
Wracając jednak do naszego głównego punktu związanego z optymalizacją kosztów musimy także sprawdzić specyficzne obszary naszej działalności. Być może jest tak, że w ramach naszej działalności kupujemy jakiś produkt, który również jest konkurencyjny idealnie czyli tylko i wyłącznie cena ma znaczenie, ponieważ wszystkie pozostałe cechy są takie same. Zacznijmy od cięcia kosztów tam gdzie finalnie nie wpływają one na jakość świadczonych przez nas usług.
Na czym zaoszczędzimy, ale może to wpłynąć na jakość naszych usług?
Jeśli sytuacja w naszym przedsiębiorstwie jest trudna powinniśmy pójść krok dalej i ciąć koszty tam, gdzie mogą one w pewnym stopniu wpłynąć na:
- Komfort naszej pracy
- Jakość świadczonych usług
Zacznijmy oczywiście od punktu pierwszego. Może być tak, że w pierwszej kolejności będziemy rezygnować ze świadczenia usług zewnętrznych, kosztem przerzucania części obowiązków na naszych pracowników. Najbardziej podstawowy przykład to cotygodniowe sprzątanie biura. Możemy mobilizować pracowników, żeby sprzątali sami i wkładali brudne naczynia do zmywarki. Kolejnym krokiem jest redukcja tych stanowisk, bez których funkcjonowanie firmy jest możliwe. Pierwsze to ograniczenie pracy pani w sekretariacie. Cały etat do dużo, ale 4 godziny w ciągu dnia czasami też wystarczy aby uzyskać odpowiednie wsparcie przy bieżącej obsłudze sekretariatu.
Finalnie jeśli jest tak źle, że konieczne są dalsze działania optymalizujące koszty i muszą one dotknąć klienta powinniśmy o tym jasno informować, że np. do wytworzenia naszego produktu użyjemy towarów gorszej jakości lub nasza system wsparcia klienta ulegnie zmianie. To ostateczność, ale często chociażby na chwilę tak trudna decyzja musi zostać podjęta. Na uwadze trzeba mieć jak najszybszy powrót do jakości. W dłuższej perspektywie ta zawsze się obroni. Wiemy, że to ostateczność, ale unikajmy tego typu działań jak ognia.
Mamy jednak nadzieję, że nic z takich rzeczy się Wam nie przytrafi, a chwilowe problemy w prowadzeniu działalności często związane z pandemią szybko miną i wrócicie na właściwe tory! Trzymamy za Was kciuki