Zakup nieruchomości zawsze wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności. Dodatkowe procedury administracyjne mogą czekać na osoby, które nie mają polskiego obywatelstwa. W niektórych przypadkach konieczne jest uzyskanie specjalnego zezwolenia, wydawanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jego brak sprawi, że transakcja nabycia nieruchomości nie będzie miała żadnych skutków prawnych. Odpowiadamy na pytanie, kiedy pozwolenie będzie potrzebne oraz jakie warunki należy spełnić, aby je otrzymać.
Kiedy zezwolenie nie jest potrzebne?
Od 1 maja 2016 obywatele Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w skład którego wchodzą kraje Unii Europejskiej, Islandia, Liechtenstein i Norwegia) i Szwajcarii nie potrzebują dodatkowego pozwolenia na zakup nieruchomości w Polsce (także działek rolnych i leśnych). Warto zwrócić uwagę na fakt, że od niedawna, w związku z wyjściem z UE, obowiązek ten znów nałożony jest na obywateli Wielkiej Brytanii.
Zezwolenie nie będzie też potrzebne nabywcy lokalu mieszkalnego oraz garażu na własne potrzeby. Nieruchomość bez dodatkowych decyzji administracyjnych może nabyć cudzoziemiec, który mieszka w Polsce co najmniej od 5 lat od uzyskania zezwolenia na pobyt stały lub na pobyt rezydenta długoterminowego UE lub też nabywa nieruchomość, która wejdzie w skład małżeńskiej wspólnoty majątkowej. Zezwolenie nie będzie potrzebne także w wypadku zakupu nieruchomości od osoby, po której się dziedziczy (np. od rodziców, dziadków etc.), ale tylko w wypadku, gdy sprzedający jest właścicielem nieruchomości minimum od 5 lat. Wszystkie opisane w powyższym akapicie zwolnienia tracą jednak moc, gdy nabywana jest nieruchomość położona w strefie nadgranicznej oraz grunty rolne o powierzchni większej niż 1 ha – w takich sytuacjach uzyskanie zezwolenia będzie mimo wszystko koniecznością.
Warunki wydania pozwolenia
Zezwolenie może być wydane tylko na podstawie wniosku. Nabycie nieruchomości nie może się wiązać z naruszeniem bezpieczeństwa i porządku publicznego kraju oraz zasad polityki społecznej.
Aby otrzymać pozwolenie należy udowodnić więzi z Polską. Można wskazać na przykład:
- posiadanie polskiej narodowości bądź pochodzenia;
- małżeństwo z obywatelem Polski;
- zezwolenie na pobyt czasowy, stały lub zezwolenie rezydenta długoterminowego UE;
- bycie członkiem zarządu kontrolowanej spółki handlowej;
- prowadzenie w Polsce działalności gospodarczej.
Należy pamiętać, że powierzchnia nabytych gruntów na potrzeby własne nie może przekroczyć 5 000 m².
Jak złożyć wniosek?
Nie ma jednego obowiązującego wzoru wniosku, stąd rozpatrywane są wszystkie dokumenty posiadające komplet informacji:
- dane wnioskodawcy i informacje na temat jego statusu prawnego;
- dane nieruchomości oraz dane jej zbywcy;
- podstawa i cel nabycia nieruchomości oraz źródło jej finansowania;
- udowodnienie spełnienia warunków więzi z Polską.
Wszystkie powyższe informacje powinny być poświadczone stosownymi dokumentami. Ważne jest, aby dokumenty obcojęzyczne zostały przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego na język polski.
Razem z wnioskiem należy złożyć oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zezwolenie dotyczy wybranego mieszkania na sprzedaż w Wawrze. Decyzja administracyjna ważna jest przez dwa lata. Cudzoziemiec, który zechce sprzedać nabytą dzięki zezwoleniu nieruchomość, nie musi już spełniać żadnych dodatkowych warunków.